vrijdag 26 september 2014

Hiep hiep hoera voor Sacha



















thema mijn lichaam

Deze week hebben we gewerkt rond het thema mijn lichaam.  Aan de hand van het prentenboek 'Big maakt een tekening' oefenden we nog eens de opbouw van het lichaamsschema.
Als verwerking maakten we in de klas het jongensteam en een meisjesteam en probeerden we zoals big een mannetje te tekenen.  Oppassen, we mochten niets vergeten.






Deze week hebben we ook twee uitnodigingen gemaakt voor het grootoudersfeest binnen het thema mijn lichaam.  We tekenden een mannetje met alles erop en eraan.
mannetjes maken uit klei met attributen
kindje knippen en kleven uit papier.

we tekenen ons gezicht a.d.h.v. een spiegel


bewegen met ons lichaam.  Wat kunnen we allemaal doen.


Spiegelspel: één vriendje is de spiegel en toont welke beweging de andere kleuter moet nabootsen










Hand omtekenen en versieren

vrijdag 19 september 2014

Thema gevoelens: "Rikki" - "Rikki durft"

Deze week hebben we rond het thema gevoelens gewerkt aan de hand van de prentenboeken 'Rikki' en 'Rikki durft'

fijne motoriek: Rikki omlijnen met stiften en inkleuren.

zelfstandige hoek: luisteren naar de geluidendoosjes en dezelfde zoeken.

We schilderen Rikki.  Rikki is anders dan andere konijnen want hij heeft één recht oor en één slap oor.


Met juf Fien speelden we een spel rond de plaatsbegrippen.


Oei wat kijken Kyran en Sander boos!!  We luisterden naar muziek en koppelden er het juiste gevoel aan vast.  Maakt deze muziek ons blij, boos, bang of verdrietig.

Seth en Kaat kunnen ook boos zijn.
Hier zijn we verdrietig

en dan terug super blij

en natuurlijk kunnen we ook eens bang zijn

We hebben ook naar het prentenboek 'Rikki' en 'Rikki durft' geluisterd op de computer
we hebben een lottospel gespeeld waarbij we dezelfde gelaatsuitdrukkingen moesten zoeken. 



In onze boekenhoek stonden boeken rond de verschillende gevoelens.

We hebben ook een Rikki kroon gemaakt






Gevoelspuzzel samenstellen

In de tijdschriften gingen we op zoek naar gezichten van  mensen die er verdrietig, blij of bang uitzagen.  Hiervan maakt de juf een boekje voor in de boekenhoek.

Als groepsactiviteit hebben we een gevoelsmeter samengesteld die een plaatsje krijgt in de klas.